Alla inlägg under maj 2007

Av Inger - 20 maj 2007 16:15

Då var det dax igen, med spårkursen! Janne o jag hade tänkt oss ett lydnadspass först före gärdesspåren för att se var kursarna står momentmässigt i lydnaden.


Vi åkte dit tidigt för att först hinna träna våra egna hundar Pippi i elitlydnad och Elektra appellen. Eftersom det var officiellatävlingar på klubben i fredagskväll så fanns det sågspånsmarkeringar kvar som jag använde mig av till markeringarna i eliten. Pippi går kalasbra för det mesta men hade lite dåligt tempo i inkallningen väntar på ställandet o läggandet jag skulle vilja ha bättre fart! Vittringsprovet missade hon helt plockade fel pinne???? Sen trasslade det lite i dirigeringen till vänster apport. Men om vi finslipar lite såå kan vi nog kunna tävla snart!


Janne körde igenom en appellydnad innan kursarna kom och sen visade han momenten med Elekta för kursdeltagarna så att även de som inte kört lydnad vet vad vi pratar om när vi nämner moment. Det är nämligen väldig spridning på kunskaperna i lydnaden. Sen fick kursarna knalla i doftrutan så hundarna får nosa av varandras dofter på marken. Platsliggning på rad där man antingen står kvar bredvid sin hund eller går ifrån så långt som hunden klarar(hunden ska vara trygg och lugn på platsen)efter platsen uppdelning på två grupper med 4 stycken i varje grupp för lydnads momenten.

Jag tog linförighet,läggande under gång och inkallning, Janne framförgåendet, apportering och hopp över hinder.

Tiden går så fort så vi hann aldrig byta grupp innan det var dax att åka till Byrsta och lägga spår, men vi får planera in fler lydnadspass längre fram.


Gärdesspår är det oftast i appellklass här omkring om man åker och tävlar och vi hade tänkt att det var nyttigt att prova det för kursarna.

Det hade det säkert varit, tanken var god OM det inte varit för den halva storm som drog fram över platta närkeslätten.

Nu blev det alldeles för svårt för de flesta av hundarna som ju är nybörjare på spår och inte har rutinen. Redan när vi la spåren så insåg vi att det ev bara skulle gå att spåra på mittensträckan som låg mot skogen och i medvind, förvånande många av hundarna fixade ända bitar av start och målsträckorna som låg i stark sidvind så spåret drev iväg flera meter.

MÅNGA BRA SPÅRHUNDAR HAR VI PÅ KURSEN!!


Tänker dock till nästa gång se till att det blir enklare spår för hundarna det ska vara roligt att spåra både för hund och förare.


Pippi fick massage av Emma som har henne som projekthund i sin utbildning till friskvårdskonsulent. Pippi har det bra skulle behöva massage jag med men det blev hem och laga mat och sen en tur till sjön så hundarna fick simma en stund.

Av Inger - 19 maj 2007 13:07

Var på Örebro Bk och kollade hur ett MT går till det var några Cefeushundar som skulle gå. Tyvärr så missade jag första hunden, kom försent dom hade redan gått ut i skogen men jag såg Elektras ena bror som blev godkännd.

GRATTIS!!


Sen tog vi en behövlig röjning av huset innan vi åkte till Byrsta för att markera ut spåren till kursen imorgon. Vi får låna ett jättestort gärde av Anna-Lena o Erik att spåra på.


På kvällen hälsade vi på min mor i Isåsen Mariedamm, Teres var med och vi tog en promenad med Pippi Elektra o Tilde.

Vi hittade utslagna liljekonvaljer som vi plockade mmm dom doftar så gott!

Passade oxå på att skotträna lite, mor fick vara skytt och Pippi och Elektra sprang budföringar mellan oss. Elektra blev lite låg, så vi bröt .....ska nog fortsätta busa i skogen under skotten ett tag till.

Av Inger - 18 maj 2007 13:18

Lediga idag båda två så vi passade på att lägga långa spår i Knottebo både åt Pippi och Elektra. Janne gick ut till Pippi och jag åt Elektra, när jag kommit ca 300 meter i spåret hittar jag två röjsågar och två hjälmar dock inga människor.........lite läbbigt men dom kanske var på frukost eller nått!!

Vänder om och plockar med apporter o snittslar ut till vägen igen och så är det bara att börja om från början på ny mark. Hittar inget konstigt denna gång i spåret, lägger ut 7 apporter och 4-5 vinklar går över en väg och ett djupt dike. Nu ska spåret vila i så där en timme innan jag går ut. Janne har passat på att rasta av busarna under tiden jag trasslat med spåren, så jag springer in i skogen och gömmer mig så att hundarna ska få leta på mig när dom kommer tillbaka till bilen, ringer Janne och förklarar var han ska släppa hundarna så dom kan leta. Dom kommer som kanonkulor sååå glada att dom hittar matte, rusar sen tillbaka till husse i full fart och husse som är snabbtänkt passar på att avlossa några skott med pistolen. Ingen som helst reaktion på Elektra (inte på Pippi hemvärnshunden heller förstås)dom springer mellan oss några gånder medan husse skjuter både på dit och tillbaka vägen.


Åker till klubben för att kolla på lydnadstävlingen vill se dom nya momenten innan vi ger oss ut och tävlar.


Kvällen och natten går husse Pippi och Elektra bevakning på Järnvägen Cup i Hallsberg, Elektra får vara stand in för en sjuk hund och det fixar hon bra.

Av Inger - 17 maj 2007 08:01

Knottebo klockan 10.00 samling för kursarna. Janne är på uppvisning med Pippi på Tysslingedagen så jag får fixa kursen ensam. Det regnade ganska regält så det var regnstället som gällde, vi började med en doftruta, hundarna får gå i en ganska stor ruta 12x12 meter ungefär man kan minska den efter några gånger. Tanken är att hundarna ska nosa på marken och på så vis dofta av varandra, läsa av rang, kön osv för att sen lugnt kunna jobba tillsammans. Det finns några ganska osäkra hundar med och några unghundar så för dom är det bra med en doftruta. Sen startade vi med spårläggning 3 stycken gick ut varsitt appellspår och resterande la raka spår med föremål på slutet och en del även i spåret. Sen tränade vi budföring medan spåren fick ligga till sig. Kursarna är på mycket olika nivå men dom flesta har helt ok budföringar. Dax att ta spåren, jag gick med Åsa ut i deras spår och fick se hur hennes hund spårade, det är en unghund men det är inga som helst problem med spårningen, han orkar hela spåret och tappar inte intresset utan jobbar på bra hela tiden. Det hade gått bra för dom flesta i spåren tyvärr så hinner man ju inte med att se hur hund och förare jobbar utan får lita på att dom säger till om det blir problem. Nästa gång skall vi spåra på gärde och då kan man ju se alla spåren då blir det lättare att se hur hund och förare sammarbetar. Avslutningsvis så prövade vi en uppletanderuta mest som aktiveringsövning, den är ju inte med förrän i högre klass.


Elektra var med men satt ju mest i bilen så när vi avslutat kursen så testade vi uppletande rutan jag la ut 4 föremål som hon plockade in utan problem, först kollade hon ju av hela rutan förstås det hade ju gått många hundar där med intessanta dofter.


Meningen var att vi skulle städa på eftermidagen huset ser ut som ett bombat skithus...................men vi orkade inte!

Åkte till Teres och Jan istället.

Av Inger - 16 maj 2007 07:55

Träningsgruppen träffas varannan onsdag och idag var det dax!

Maria hade fixat en bana som vi tränade på, jag hade bara med mig Elektra eftersom husse tränade bevakning med Pippi.

Elektra slarvade lite med kontaktfältet på uppfarten till balansen så jag beslöt att vara extra noga på uppfarterna oxå, sen tränade vi kvarstannande i starten. Jag går tillbaka några gånger och belönar när hon sitter bra, har tänkt på att ha tydligt startkommando på henne så hon inte missuppfattar mig och tjuvar.

Av Inger - 15 maj 2007 07:37

Idag har Åsa o jag agilitykurs för nybörjarna, en hel bana ska vi prova på idag. Först delar vi in banan i 4 delar så man får träna, sen är det banvandring och banträning. Det går kanonbra! Emma visar oss massage o stretching, alla får prova på sina hundar så man får ett hum om hur man ska göra. Det är ju något som är mycket viktigt för agilityhundar att man värmer upp före ett lopp och varvar ner och stretchar efteråt.

Av Inger - 14 maj 2007 11:05

I helgen har det varit träningsläger för agilityn på Kumla BK.

Vi har varit några tappra som tränat flitigt på banor från Petter Norlingen.

Ett mycket trevligt gäng som tränat och lagat mat tillsammans och haft ROLIGT!!

Pippi o husse vann hemvärnsmästerskapen!!!


Idag regnade det när vi vaknade och trots att vi slöade ett tag så stod regnet som spön i backen, så det var bara att trä på sig regnstället.

Vi cyklade en så där 5-6 km på grus och skogsvägar så nu har jag precis torkat och strechat två nöjda vovvar, som ligger i korgen o myser.

Ska strax till jobbet nu!

Bay Bay

Av Inger - 14 maj 2007 07:24

Teres har ringt mig några gånger på min mobil ser jag när jag kollar den (har den på ljudlöst på jobbet) hon har varit på läkarbesök på neurologen under dagen och fått besked från magnetkameraundersökningen som hon gjorde förra veckan. DEN DJÄKLA TUMÖREN VÄXER! Så det blir en kur med cytostatikabehandling igen och väntan på Uppsala Akademiska Sjukhus UAS och hur Professor Per Enblad bedömer bilderna den här gången. Sist var vi uppe till Uppsala den 7 december för bedömning, då tyckte han att Teres mår så bra trots allt och att en operation är mycket riskfylld.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Blogga Rosa

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards