Direktlänk till inlägg 10 januari 2009

Vad händer här då??

Av Inger - 10 januari 2009 10:55

Jag tar det från start...i måndags efter den supertrevliga helgen med valparna åkte Janne och Anna till Karlstad för att hämta hem Billy-Boy, jag kunde tyvärr inte följa med, jag arbetade - konstigt men det här arbetet det tar mer o mer tid - tid som jag skulle vilja lägga på mina hundar - men man måste ju ha in kosing oxå.


Mari som köpte Billy-Boy har haft problem med att han och Mio inte riktigt kunnat komma överens, efter kastreringen blev det en tid lugnare mellan dom men under julhelgen så blossade det upp igen.

Så nu befinner sig pojkspolingen på Isgatan hos fostermor Pippi och Mamma Elektra samt syrran Cocos och ja, jag vet inte om jag behöver nämna så mycket mer men han är inte så stor som han tror.


Vi började lite lugnt med en promenad på måndagkvällen med Pippi och Elektra, han fick bekanta sig med dom igen, det gick jättebra han ville leka och busa men förstod utan protest Pippis signaler om att här i närheten av mig så tar man det lugnt. Första natten sov han hemma hos Anna så att han skulle kunna koppla av utan andra hundar(Ebba nattade över hos oss).


På tisdagen fick han bekanta sig med syrrorna och träffade också brorsan Chip samt delar av hans flock. Billy-Boy har vad vi kan se inga problem med nya bekantskaper han är en ganska typisk ung kelpie spoling som behöver få busa och rasa av sig, han tolkar och läser av andra hundars signaler bra.

Han har en knasig egenhet - att jaga skuggor, det har blivit en fix idé hos honom och han är då helt okontaktbar. Tips och råd angående detta beteende mottages tacksamt!


Onsdag och husse och Annas ledigheter var över, så han fick följa med mej till jobbet, dessvärre så är inte Billy-Boy så van att vara själv så när jag inte var inne på mitt lilla kontor så sjöng han vackra sånger - tusen tack jobbarkompisar som förbarmade sig över honom så han fick sällskap och promenader.


Morgonpromenaden på torsdagen måste jag också skriva om:

Strax efter 06.00 promenad med fem hundar i Åbytorp, vi gick en runda som jag ofta går på morgnarna, då har man koll på en del andra hundägare och deras kontroll eller brist på kontroll, allt gick kalasbra och jag var så nöjd med fyrbeningarna som gick framför mej som små ljus. Svänger ner en gata tidigare än vanligt men tänker att det går väl kan gena över lekparken och komma hem, när alla fem stelnar i gången och jag ser en ensam hund komma mot oss. En stor lurvig hund med svansen rakt upp stegar emot oss utan skymten av vare sig husse eller matte i närheten, jag sätter ner mina intill mej och när hunden är ca 4 meter från oss reser sig Pippi och ställer sig framför vår lilla grupp. Där framme sätter hon sig ner viker huvudet åt sidan och låter hunden hälsa. Efter en stund öppnas en dörr på ett hus efter gatan och husse ropar in sin hanhund som tydligen får rasta sig själv.


Ett under!!..............kändes det som måste jag säga, Pippi styrde upp det hela, hur och varför har jag ingen aning om men all min respekt har hon! Många tankar blixtrade i mitt huvud, även syner om söndertrasade hundar i vilt slagsmål. Men allt gick bra tack vare Pippi och kanske att jag höll mej helt lugn, sa inte ett ljud till hussen på trappan, tänkte desto mera!





 
 
Emelie

Emelie

10 januari 2009 23:29

Du verkar ha fullt upp ser jag! Skönt i alla fall att Billy Boyen verkar finna sig till rätt. Det där med skuggorna verkar svårt..... lite vatten kanske skulle hjälpa?

http://www.bordercolliedog.se

 
Emelie

Emelie

14 januari 2009 20:57

Ja, vad händer här??? Nu vill vi gärna veta hur det går med den nya flockmedlemen? Bara bra hoppas jag förståss!

http://www.bordercolliedog.se

 
Biggan o Per

Biggan o Per

22 januari 2009 17:17

Ja, vi njuter ett tag till. Det här är ju lugnet före stormen-jag vet. Ja, jag håller med Emelie-vad händer här egentligen?????

http://123minsida.se/FajtaNano

 
Ylva

Ylva

23 januari 2009 10:01

Oj, fullt hus hemma hos er med andra ord. Har ni Billy-Boy bara ett tag för träning eller skall ni hitta ett nytt hem till honom?

Svårt med skuggorna. Kanske kan det vara något att lära honom ett nytt beteende när han ser skuggor så att han förknippar skuggor med att göra något som ni tycker är önskvärt, snarare än att försöka straffa bort det? Kan någon form av skvallerträning vara något?

http://hagstedt.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 23 mars 2012 12:19

Elektra blir bara rundare och rundare om magen    Påskhelgen är det dags för valpisar och Elektra tar det numera mycket lugnt!   Våren är här, varmt och skönt, planen på klubben är torr och fin så jag har tränade kryp och apportering med Cocos,...

Av Inger - 6 mars 2012 21:15

Så här ser det ut hos oss!      Här ligger Cocos råttan o myser på kvällskvisten. Idag har hon spårat fint och vi tränar kryp för att kunna tävla ett lägre spår nu i vår. Pippi har varit med Emma i helgen och tävlat agility. Linköping i lö...

Av Inger - 9 februari 2012 12:54

Vi har varit i Sollentuna och träffat kelpie killen Izze med familj. Dom fattade tycke för varandra och här är några bilder från dejten!           Nu hoppas vi på små kelpievalpar.......någon gång efter påsk.   ...

Av Inger - 31 januari 2012 11:56

Agilityplaneringen får mina superhandlers ta, men jag vet att Emma och Cocos kommer att starta klass 2 någon gång i vår, vilken tävling det blir har vi inte planerat ännu. Emma är sugen på att plocka flera Agilitypinnar med Pippi det fattas 3 för att...

Av Inger - 20 januari 2012 15:26

Ska kanske nämna några minnesvärda händelser som hänt under 2011.   Mina duktiga handlers i agility Åsa, Emma o Rebecca har tävlat under hela 2011 med mycket bra resultat. Elektra o Åsa tog ett agilitycert i Karlstad i februari samt SM pinne ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Blogga Rosa

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards