Alla inlägg den 14 september 2007

Av Inger - 14 september 2007 15:22

är nu opererad och ligger ganska så utslagen på sin bädd, men det är en strong tjej hon väger 15,2 men det krävdes så mycket sömnmedel så det skulle ha däckat en stor hund innan hon la sig ner, envis som en rö gris e hon!


Operationen gick bra båda sporrarna är nu avlägsnade ovanför leden och kommer inte att växa ut igen, det tog ungefår 2,5 timme innan jag fick komma o hämta henne och det första hon gjorde när hon såg mig var att lyfta på huvudet och slita av sig struten.........det där skiten kan jag inte ha på mig, matte!(tror jag att hon ville säga)

Vi har en strut hemma, modell mindre, så hon fick åka hem i bilen utan strut, vilket resulterade i att hon hade fixat till bandaget en aning oxå!

Men nu ligger hon väldigt lungt så lungt så jag med jämna mellanrum måste titta till henne så inget är fel................det är inte vanligt med en så här lugn Pippi.

Elektra sover i fotöljen så racerråttan tar det oxå lungt men hon var ju med mig på promenaden under Pippis operations så hon har ju fått 2 timmars vandrande idag.

Pippi ska äta antibiotika i 10 dagar och får bara gå koppelpromenader vi har oxå fått recept på smärtstillande eftersom veterinären valde att ta av benet ovanför leden så kan hon ju ha ont i ett par dagar. Den 27:e ska vi tillbaka och ta stygnen hon har 6-7 stycken på varje tass.


Jag fick oxå lite tips av veterinär Kristin ang Pippis vikt hon är ju ingen tungviktare precis och skulle behöva lägga på sig 1-2 kilo med tanke på att hon tävlas så mycket som hon gör, Kristin tyckte att hon ska ha ett hög protein/fettrikt foder + att vi ger 3 ggr/dag och häller på rapsolja över fodret, man skulle oxå kunna ge henne hormonsprutor så hon slipper löpen då hon fäller och går ner i vikt.


Pippi o Elektra får idag samma foder royal canins sensibel Elektra får 2 dl/dag och Pippi får 4dl/dag. Elektra går upp i vikt bara hon tittar på maten och Pippi får vi aldrig upp i vikt. Vi har haft royal canins valp/digivande tik foder till henne förut och jag tror att jag ska prova det nu igen + 3ggr/dag mot som nu 2ggr/dag och så rapsolja så får vi se. Ska oxå fundera på hormonsprutor till henne, nackdelen med dom är ju att det är lättare att få livmodersinflammation men eftersom vi ju har funderat på att kastrera henne så kan man ju först prova sprutorna.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Blogga Rosa

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards