Direktlänk till inlägg 15 mars 2007

Vi har varit på vårspaning!

Av Inger - 15 mars 2007 15:16

Oj vad tiden rinner iväg, hade ju tänkt att bloggen skulle uppdateras oftare och fungera som träningsdagbok men men jag är en tidsoptimist.Idag är jag ledig från jobbet så nu får det bli en resume över förra helgen och veckan.Förra fredagen var både herr o fru olsen lediga och vi gick på vårspaning, hittade porlande vårbäckar och sångsvanar i plogar och på fälten.Pippi och Elektra sprang som ystra kalvar på vårbete eller mera upp och ned i bäcken, kul hade dom i alla fall!Vi lunchade ute vid vindskyddet på Mariedammsleden som ligger så fint vid Trehörningsjön. Vi åt grillad kyckling och potatissallad och myste i vårsolen. Sen skottränade vi med Elektra, husse sköt sex skott i följd en bit bort från mej och hundarna. Elektra blir lite orolig, svansen åker ner hon kollar var skotten kommer ifrån men kan sen fortsätta leka med oss. Det tycker jag är en bra början det ska nog gå att träna bort hennes skotträdsla!Lördagen var husse och Pippi i Villingsberg för funktionskontroll(hemvärnet - hon är ju tjänstehund).Elektra och jag spårade, det blev två spår ett kort upptäckte för sent att det var folk i skogen men då vek jag av och spåret blev på kanske 400 meter med tre apporter. Nästa spår gick jag ut ca 1 km och la ut både vanliga trä apporter och grenar sågade från träd.Elektra fick gå på efter så där en timme hon är mycket noga med spårupptag och går så perfekt i spårkärnan men brukar slarva med apporterna. Jag markerar med snittslar där jag har apporterna ligger så jag kan se dom på lång håll, hon plockar upp bra i början så korta spåret går kanonbra! I det längre spåret får jag bromsa henne vid apporterna och pinnarna(grenarna) bryr hon sig inte alls om eller förstår nog inte att det är dom som jag vill att hon ska plocka(konstigt dom har ju min doft dom oxå). Men jag är ändå nöjd över spårarbetet hon tar upptagen, går fint i spårkärnan trots att det blåste ganska mycket och det långa spåret gick bitvis över en stubbåker.Söndagen spårade husse och Elektra, jag tog med mig Pippi och åkte till klubben vi tränade på elitmomenten i lydnaden.Pippi är en så allt igenom positiv hund hon älskar allt man gör vad man än hittar på så är hon med på noterna.Så trots en blöt o geggig plan så utförde Pippi villigt alla momenten...........måste ut o tävla med henne snart! Sen var det ett pass med photoshop igen och på eftermiddagen träning i agility med båda vovvarna.Husse har förmiddagsvecka så det har varit tidiga mornar i skogen men så skönt att vi kan gå där det är inte länge sen det var beckmörkt klockan 6.00 I tisdags hittade vi tussilago på hemvägen från skogen, ännu ett vårtecken!! HURRA!!! Idag har vi tränad lydnad vid klubben Pippi lite finputsning på elitmomenten och Elektra träning på rutan, att komma rakt in och stanna kvar, det går framåt!Vi har också tränat inkallning jag lägger leksaken bakom henne och när hon gör snabba ställanden i inkallningen så får hon ta den som belöning. Vi var några stycken så vi la en gemensam plats både sittande och liggande hundar.Till slut så sköt en klubbkompis några skott när vi lekte en bit bort, Elekta blev inte speciellt påverkad. BRA SKOTTRÄNINGEN GER RESULTAT!

 
 
Åsa

Åsa

15 mars 2007 20:45

Va skönt att skotträningen går framåt, då kan du ju lägga heltid på mig och Jackaroo. ;)

http://www.roo.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger - 23 mars 2012 12:19

Elektra blir bara rundare och rundare om magen    Påskhelgen är det dags för valpisar och Elektra tar det numera mycket lugnt!   Våren är här, varmt och skönt, planen på klubben är torr och fin så jag har tränade kryp och apportering med Cocos,...

Av Inger - 6 mars 2012 21:15

Så här ser det ut hos oss!      Här ligger Cocos råttan o myser på kvällskvisten. Idag har hon spårat fint och vi tränar kryp för att kunna tävla ett lägre spår nu i vår. Pippi har varit med Emma i helgen och tävlat agility. Linköping i lö...

Av Inger - 9 februari 2012 12:54

Vi har varit i Sollentuna och träffat kelpie killen Izze med familj. Dom fattade tycke för varandra och här är några bilder från dejten!           Nu hoppas vi på små kelpievalpar.......någon gång efter påsk.   ...

Av Inger - 31 januari 2012 11:56

Agilityplaneringen får mina superhandlers ta, men jag vet att Emma och Cocos kommer att starta klass 2 någon gång i vår, vilken tävling det blir har vi inte planerat ännu. Emma är sugen på att plocka flera Agilitypinnar med Pippi det fattas 3 för att...

Av Inger - 20 januari 2012 15:26

Ska kanske nämna några minnesvärda händelser som hänt under 2011.   Mina duktiga handlers i agility Åsa, Emma o Rebecca har tävlat under hela 2011 med mycket bra resultat. Elektra o Åsa tog ett agilitycert i Karlstad i februari samt SM pinne ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Blogga Rosa

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards