Alla inlägg den 13 april 2007

Av Inger - 13 april 2007 18:03

På jobbet kallar dom mig tidsoptimist! MEN...........Tiden räcker inte till!! Skulle ha skrivit om Petterkursen o vår nybörjarkurs o det ena med det andra, för att inte tala om att det här skulle vara en träningsdagbok för vovvarna!Ja var ska jag börja..........Petterkursen, den var lärorik mycket som jag tänkt på så här i efterhand. Elektra är ju en snabb hund som kräver att jag är på rätt ställe och inte virrar runt, då hinner det hända mycket!Petter visade mej hur lite det behövs för att det ska bli rätt eller helt tokigt!!Ett av mina problem i agilityn är att kunna räkna ut och placera mig där jag behöver vara för att komma rätt till nästa kombination. Så Petter blev min profesionella banvandrare på dom banor vi tränade. Mycket bra!Ett annat problem är att när det strular till sig har jag mycket svårt att fokusera om och reda upp problemet.Ska läsa om Niina Svartbergs bok att lyckas på tävling den har bra tips på konsentrations övningar.Petter hade fyra tips till mej att jobba vidare med:Slalom höger och vänster slalom, självständiga ingångar, självständighet hon söker gärna kontakt med mej och går lite högt med huvudet.Kontaktfältsäkra kontaktfält, alltid träna med stannande på dom, så man inte frestas att träna tävlingsmässigt - då börjar hon slarva.Handlingträna handling i korta kombinationer så vi får ett system på hur vi tar staket, boxar osv.Tålmodighet i bakombytenajag har en tendens att vara för snabb i vissa bakombyten där det krävs att jag väntar ut Elektra, jag viker för snart så att hon genar och inte tar det tänkta hindret. Hon är en mycket snabb och uppmärksam hund min lilla stumpa!Nybörjarkursen, Åsa o jag har hunnit med två gånger på den, det är ett härligt gäng som kan gå långt.........har inte träffat på några kursare som redan första gången fixar slalom så bra som den här gruppen!Andra gången fick dom jobba två och två på fem olika stationer Asa o jag var placerade på långhopp och tunnel som var nytt för den här gången. Vi avslutade med en liten motivationsbana - hopp - tunnel - långhopp - matskål eller leksak på slutet. Det gick kanonbra!HundträningSkotträningen med Elektra rullar på hon bryr sig inte om skott i skogen längre om man busar med henne, Pippi är med och det räcker att vi kör KLARA FÄRDIGA GÅ så kan man skjuta när dom spriner ifrån.Men vi har tänk att fortsätta skotträna ute i skog och mark länge till innan vi provar på plan. Tänkte först ha fixat platsliggningar och budföringar i skogen.Kanske att hon kan gå ett lägrespår till hösten - vi hoppas på det!Agilityträningen har jag bara hunnit med lite med Pippi, efter första kursgången körde vi slalom och en motivationsbana. Imorgen ska vi till Lindesbergs BK:s tävling i Kvinnersta ridhus och tävla, det är Pippis första tävling för iår.Idag vid lunchtid var jag på klubben för att träna lydnad Pippi var på hugget som vanligt men med Elektra funkade ingenting. Hon gick mot mej i inkallningen och stannade halvvägs till rutan och tittade på mej som om hon undrade vad hon skulle göra. Jag skyller på värmen den stackar hade nog solsting! Så jag gömde leksaker istället som dom fick leta på i skogskanten, det gick mycket bättre! Nu är Elektra med husse på hemvärnskurs avslutning istället så kanske blir det lite skotträning igen.Pippi och jag ska kolla in kylskåpet - sätta oss i fotöljen o mysa!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Blogga Rosa

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards